14 marca 2009

K’naan – The Dusty Foot Philosopher (2005)

Czarni mnie męczą. Męczy mnie płakanie nad niewolnictwem 'x' lat po jego zniesieniu. Męczy mnie też jęczenie w numerach o ofiarach ghetta, które dorastając w biedzie i przemocy nie mają szansy na doświadczenie normalnego życia. Nawet jeżeli to wszystko prawda, to chuj mnie to obchodzi? Nie jestem czarny, nie dorastałem na Brooklynie, nie mam kuzynki Brendy, która wyrzuciła nasze dziecko na śmietnik.

Pierdolę polityczną poprawność i podniecanie się czymś, co mnie z założenia nie kręci. Z wyżej wypisanych powodów miałem opory do sprawdzenia twórczości K'naan'a. Urodzonego i wychowanego w Somalii, żyjącego teraz w Kanadzie mc. Gdy tylko o nim czegoś nie słyszałem, towarzyszyła temu też napisana boldem informacja o jego pochodzeniu. Byłem pewny, że płyta to użalanie się nad swoją przeszłością i płakanie nad losem biednych Somalijczyków. Co sprawnie odrzucało od sprawdzenia materiału.

W końcu jednak sprawdziłem - i nie myliłem się całkiem, bo tematyka utworów jest mniej więcej taka jakiej się spodziewałem. Podana jednak z dużo większym kunsztem niż w moich wyobrażeniach. Album okazał się potężnym, pozytywnym rozczarowaniem podarowanym mi przez moje uprzedzenie do 'biednego Somalijczyka'.

K'naan w co najmniej znośny sposób pozwala wpłynąć swojemu pochodzeniu i somalijskiej muzyce na brzmienie swojego rapu, a jego społeczne komentarze są zazwyczaj zręcznie ubrane w słowa i trafne. Często zdarzało mi się wręcz mu w myślach przytakiwać. Kawałki autorstwa K'naana mają siłę wpłynięcia na słuchacza i zapisania się w jego pamięć.


Traklista:
  1. Wash It Down
  2. Soobax
  3. What's Hardcore?
  4. My Old Home
  5. Moment, A
  6. I Was Stabbed by Satan
  7. My God!
  8. Smile
  9. Rap Gets Jealous
  10. Dusty Foot Philosopher, The
  11. Strugglin'
  12. In the Beginning
  13. Hoobaale
  14. African Way, The
  15. Voices in My Head
  16. Boxing My Shadow
  17. For Mohamoud (Soviet)
  18. Until the Lions Learns to Speak

8 komentarzy:

  1. tez na poczatku nie bylem przekonany, pierwsze przesluchanie szybko zweryfikowalo moj poglad.

    w miare niedawno wyszla druga plyta - troubadour, jak dla mnie rownie dobra jak the dusty philosopher.

    OdpowiedzUsuń
  2. Troubadour lepsza wg mnie na na "The Dusty Foot Philosopher: szczególnie podchodzą mi kawałek tytułowy "My Old Home" i "Strugglin'"
    W całokształcie płyta na poziomie.
    PoZdro.

    OdpowiedzUsuń
  3. Howdy very cool website!! Man .. Excellent
    .. Superb .. I'll bookmark your blog and take the feeds also? I'm
    satisfied to search out numerous helpful information right here
    in the put up, we need develop extra strategies on this regard, thank you for sharing.

    . . . . .

    Also visit my web-site ... http://www.mitsubishi-club.
    org/mediawiki/index.php/%D0%A3%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA:ChastityP ()

    OdpowiedzUsuń
  4. What's up, this weekend is nice for me, for the reason that this time i am reading this enormous educational paragraph here at my house.

    Here is my web-site ... How to Make Steroids

    OdpowiedzUsuń
  5. You could certainly see your enthusiasm in the article you write.
    The sector hopes for even more passionate writers like
    you who are not afraid to say how they believe. Always follow
    your heart.

    my blog: cheap peptides

    OdpowiedzUsuń
  6. Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this write-up
    plus the rest of the site is extremely good.

    Have a look at my weblog - Author's external home page...

    OdpowiedzUsuń
  7. Hey there! Someone in my Myspace group shared this website with us so I came to check it out.

    I'm definitely enjoying the information. I'm bookmarking and will be tweeting this to my followers!
    Terrific blog and great style and design.

    Also visit my web page: http://www.stanfords.co.uk/blog/post/Grown-Up-Gapping-Reasons-To-Take-A-Break-At-Any-Time-Of-Life.aspx

    OdpowiedzUsuń
  8. Everyone loves what you guys tend to be up too.
    This kind of clever work and coverage! Keep up the great
    works guys I've added you guys to blogroll.

    Here is my website :: How to make Steroids

    OdpowiedzUsuń